در حال بارگذاری فایل ...
اپ کلینیک کاردرمانی ، گفتاردرمانی ، مشاوره و نوروفیدبک افسریه دل آرامدسترسی آسان‌تر

بایگانی‌های بازی درمانی-گروه درمانی - مرکز توانبخشی روشا

آیا از مزایای گروه درمانی در راستای افزایش توانایی های کودک آگاه هستید؟ کاردمانی با تکنیک هایی نظیر بازی درمانی چه کمکی به کودکان می کند؟ جلسات گروه درمانی برای کودکان به منظور کاردرمانی و برطرف کردن نیازهای آموزشی آن ها در جهت آموزش مهارتها و رشد کودکان طراحی شده است. بسیاری از مهارت‌های اجتماعی مانند مهارت آموختن و مهارت‌های گفتاری به یکدیگر مرتبط هستند و یادگیری در یک محیط گروهی می‌تواند آموزش را آسان تر کند. اگر شما هم مشتاق شدید که در ارتباط با مزایای گروه درمانی در کاردرمانی کودکان کم توان بدانید، در ادامه این مقاله با ماهمراه باشید.

گروه درمانی یکی از روش‌ های روان درمانی است که امروزه به عنوان یکی از متدهای درمانی در کاردرمانی نیز شناخته می شود و معمولا با هدف بهبود مهارت های اجتماعی ارائه می شود.

این روش درمانی همانند روان درمانی انفرادی است با این تفاوت که در این روش روانشناس به جای تمرکز بر روی یک فرد و مشکلات مختص به وی با یک گروه و یا چندین نفر سروکار دارد.

در این روش درمانی حداقل یک درمانگر ( کاردرمانگر ) و حداقل دو بیمار ( تا چندین بیمار ) حضور دارند و به دلیل اینکه پویایی گروه بیش از یک نفر است پروسه های درمانی اغلب با سرعت بیشتری طی می شود.

قرار گرفتن در داخل یک گروه به فرد بیمار احساس حمایت از سوی اطرافیان داده و اینکه او می فهمد که تنها نیست می تواند به فرایند بهبودی او کمک زیادی کند.

گروه درمانی یکی از راهکارهای موثر کاردرمانی در تقویت مهارت های اجتماعی است که نقش موثری در افزایش اعتماد بنفس فرد نیز دارد.

در این روش درمانی پرکاربرد درمانگر یک مسئله را مطرح کرده و افراد گروه هرکدام می توانند نظرات خود را با دیگر اعضا به اشتراک گذاشته و از این طریق از تجریبات هم استفاده کنند

مزایای گروه درمانی برای کودکان چیست؟

اکثر کودکان در برقراری ارتباط، تعامل و بازی با همسالان و بزرگسالان تقریباً هیچ گونه مشکلی ندارند اما برای برخی دیگر از کودکان، به خصوص کودکانی که دچار اوتیسم یا دیگر مشکلات خاص هستند، انجام همین فعالیت‌های معمولی بسیار مشکل است. گروه درمانی به گونه‌ای طراحی شده است تا به این کودکان در جهت حل مشکلاتی از این قبیل کمک نماید. در ادامه مقاله قصد داریم به ۸ مورد از مزایای گروه درمانی کودکان کم توان اشاره کنیم.

 

گروه درمانی با فراهم کردن حمایت اجتماعی از جانب افرادی که مشکلات مشابهی دارند به ارتقای سلامت روان افراد کمک زیادی می کند.

تقلید از موقعیت‌های دنیای واقعی

این جلسات به کودکان کمک می‌نماید تا شرایط و موقعیت‌های دنیای واقعی مانند زمانی که یک کودک به جشن تولد دوستش می‌رود، نشستن سر کلاس درس و یا رفتن به منزل دوست را تقلید و تمرین نماید. بنابراین این شبیه سازی به کودک کمک می کند تا در شرایط مناسب واکنش مناسب نشان دهد.

توسعه روابط

در این جلسات فرصتی فراهم می‌شود تا زمانی که کنار یکدیگر جمع می‌شوند روابط دوستانه‌ی خود را هر بار بیشتر گسترش دهند. درواقع کاردرمانی برای کودک یک اجتماع کوچک محسوب می شود و برقراری ارتباط مناسب با کاردرمانگر و سایر افراد به وی در این زمینه کمک می کند.

تمرین و یادگیری مهارت‌های اجتماعی و حد و مرزها

در طول این جلسات، کودکان شروع به تمرین مکالمه، نوبت گرفتن، دنبال کردن دستورالعمل‌ها و اشتراک گذاری با یکدیگر می‌نمایند. این روش با این امید که کودکان با یادگیری این مهارت‌ها در یک گروه بتوانند آنها را در زندگی روزمره‌ی خود نیز انجام دهند اجرا می‌شود. اقدامات کاردرمانی درواقع به نوعی باعث تقویت مهارت های کودک می شود.

درک این موضوع که آنها تنها نیستند

کودکان دارای کم توانی های جسمی و ذهنی وقتی وارد اجتماع می شوند، متوجه تفاوت خود با سایر افراد خواهند شد. به مرور زمان به کودک احساس متفاوت بودن دست خواهد داد که عواقبی نظیر انزوا را به دنبال دارد. کودکان در این جلسات با مشاهده‌ی کودکان دیگر که چالش‌هایی مشابه آنان را دارند متوجه می‌شوند که تنها آنها نیستند که دچار این مشکلات هستند.

فرصتی برای تشویق سایر دوستان

در یک محیط گروهی، کودکان می‌توانند هرگونه اشتباه در حرکت یا صحبت سایر هم گروهی‌ها را تشخیص دهند و بدین صورت قادرند مشکلات خود را راحت ‌تر ببینند و از این شناخت در جهت اصلاح مشکل خود و همچنین تشویق هم گروهی‌ها برای برطرف کردن مشکلات مشابه استفاده نمایند.

یک محیط آرام بخش در کنار هم سالان

زمانی که کودکان در کنار هم سن و سال‌های خود یک مهارت جدید را می‌آموزند نسبت به زمانی که در کنار بزرگسالان هستند، احساس آرامش بیشتری داشته و بهتر می‌توانند موضوعات مختلف را یاد بگیرند. همچنین برخورد مناسبی که در اجتماعات کاردرمانی با کودکان می شود، به آرامش کودک می افزاید.

تفریح و سرگرمی در کنار دوستان

دور هم جمع شدن در کنار دوستان جهت انجام فعالیت‌های گروهی و بازی یک سرگرمی ساده و قدیمی است که در عین حال برای کودکان یک فعالیت مثبت است. درواقع می توان اینگونه گفت که کودک با مشارکت در این فعالیت مثبت به نوعی رفع نیاز می کند.

فرصتی برای پیشرفت و برداشتن قدمی رو به جلو

جلسات کاردرمانی در گروه نقطه ‌ای جهت شروع برای کمک به پیشرفت کودک و یادگیری جهت گذر از چالش‌های گذشته که مانع پیشرفت او شده بود است. کودک با شرکت در این جلسات به صورت مستمر یاد می گیرد که چگونه محدودیت ها را کنار بزند و در دنیای واقعی با چالش ها رو به رو شود.

چرا برای گروه درمانی از جلسات کاردرمانی استفاده می شود؟

چرا که جلسات گروه درمانی ما به منظور تشویق جهت فکر کردن، بازی کردن، لبخند زدن و یادگیری در کنار یکدیگر طراحی شده است. این تعاملات اجتماعی همراه با مهارت‌های اجتماعی، کار گروهی، تنظیم هیجانات، حرکات، بازی و مهارت‌های مقابله‌ با شرایط مختلف است. پس از مدتی والدین می توانند تاثیرات این جلسات را در کودکان در دنیای واقعی مشاهده کرده و تغییرات کودک خود را ببینند.

شیوه برگزاری جلسات گروه درمانی به چه صورت است؟

شیوه برگزاری این جلسات و هم چنین تعداد جلسات مراجعه برای هر کودک متفاوت است. کاردرمانگر پس از ارزیابی کودک بهتر می تواند در این مورد به ارائه نظر بپردازد. در جلسات گروه درمانی کودکان فرصتی در جهت کشف و تمرین مهارت‌های جدید در محیطی سالم را بدست می آورند. کاردرمانگر با فراهم کردن محیط مناسب در هر جلسه این امکان را ایجاد می کند.

سخن آخر

کاردرمانگر خدمات متنوع گروه درمانی و روش های مختلف کار درمانی را برای یادگیری و به دست آوردن مهارت‌های مورد نیاز برای انجام دادن فعالیتهای روزمره‌ زندگی را به کودکان ارائه میدهد. گروه درمانی نقش موثری در راستای بهبود مهارت های کودک ارائه می دهد که مزایای آن به کودک کمک می کند در محیط اجتماعی و در دنیای واقعی زندگی کند.

 

مرکز اوتیسم افسریه

کاردرمانی گفتاردرمانی افسریه

غربالگری اوتیسم افسریه

کاردرمانی در مشیریه

بهترین کاردرمانی در افسریه

بهترین گفتاردرمانی در افسریه

کاردرمانی جسمی کودکان چیست؟

کاردرمانی ذهنی کودکان چیست؟

کاردرمانی در مسعودیه

گفتاردرمانی در مسعودیه

کاردرمانی در والفجر

گفتاردرمانی در والفجر

بهترین کاردرمانی شرق تهران

بهترین گفتاردرمانی شرق تهران

 

 

 

 

 

 

 

 

شماره تماس پشتیبانی
کلینیک کاردرمانی ، گفتاردرمانی ، مشاوره و نوروفیدبک افسریه دل آرام
کلینیک کاردرمانی ، گفتاردرمانی ، مشاوره و نوروفیدبک افسریه دل آرام
مرکز کاردرمانی، گفتاردرمانی، مشاوره و نوروفیدبک افسریه دل آرام اولین کلینیک خصوصی در جنوب شرق تهران می باشد که با بهره گیری از درمانگران متخصص و با تجربه و کادری متبحر و دل سوز آماده ارائه خدمات توانبخشی و مشاوره به شما عزیزان می باشد.
صفحات فروشگاه
راه‌های ارتباطی
ساعت ارائه خدمت
ش
۰۹:۰۰ - ۲۰:۰۰
ی
۰۹:۰۰ - ۲۰:۰۰
د
۰۹:۰۰ - ۲۰:۰۰
س
۰۹:۰۰ - ۲۰:۰۰
چ
۰۹:۰۰ - ۲۰:۰۰
پ
۰۹:۰۰ - ۲۰:۰۰
ج
تعطیل
تهران، ۱۵ متری دوم افسریه نبش خیابان نیک انجام (۳۷) پلاک ۵۸۲ طبقه سوم واحد 5 و 6
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به کلینیک کاردرمانی ، گفتاردرمانی ، مشاوره و نوروفیدبک افسریه دل آرام می‌باشد.
طراحی شده باسایت‌ساز ویترین
سایت‌ساز ویترین